Witam, mam pytanie czy dokument jest walidowany w w momencie przekazywania wysyłki PUH. Chodzi o walidację zgodną z dokumentem: Minimalne wymagania techniczne dla wydruków dokumentów elektronicznych realizowanych w zakresie publicznej usługi hybrydowe.
Czy może zdarzyć się sytuacja, że przekażemy do wysyłki PUH a poczta ze względu na niespełnienie wymagań technicznych przesyłkę nie wydrukuje?
Inaczej mówiąc: walidacja jest po stronie EZDRP czy dopiero po stronie poczty?
Jak nie spełnicie wymagań technicznych to poczta Wam tego nie wydrukuje. Wystarczy że choćby spacja będzie poza marginesem i dokument zostanie odrzucony. To po stronie użytkownika jest piłeczka aby dobrze przygotować dokument zgodnie z ich wymaganiami.
Wymagania w zakresie przesyłek PUH określa Regulamin świadczenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej. Wymagania dla przesyłki PUH to między innymi:
Podstawowe wymagania dla pliku PDF z treścią korespondencji dla przesyłki PUH:
plik PDF musi być w formacie A4 w orientacji pionowej (210 mm x 297 mm);
minimalne marginesy pliku PDF to 10 mm (górny), 8 mm (dolny) oraz 15 mm (lewy i prawy);
pliki PDF nadawane w ramach jednej przesyłki w ramach realizacji PUH mogą mieć maksymalnie 98 kartek;
plik PDF nie może zawierać ograniczeń w postaci zabezpieczenia dostępności hasłem, do wydruku, do edycji, kopiowania, do zmiany lub innych opartych o certyfikaty;
nazwa pliku PDF:
a) nie może zawierać znaków niedozwolonych: ~ „# % & *: < >? ! / \ { | },
b) spacje w nazwach plików nie są dozwolone,
c) długość nazwy pliku wraz z rozszerzeniem max. 128 znaków,
pliki PDF nie mogą zawierać aktywnych formularzy.
szczegółowe wymagania opisane są w Załączniku nr 1 do Regulaminu świadczenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej . O ile system EZD pokaże komunikaty o przekroczeniu liczy kartek czy zawartości znaków niedozwolonych, to nie zweryfikuje np. czy marginesy pliku są prawidłowe. Sposób wysyłki za pomocą e-doręczeń opisano tu: https://podrecznik.ezdrp.gov.pl/wysylanie-korespondencji-przez-e-doreczenia/
Warto przygotować w systemie odpowiedni szablon dokumentu do wysyłki za pomocą e-doręczeń, który np. będzie zawierał odpowiednie marginesy.
Poczta odrzuca PDFy niespełniające regulaminowych wymagań, ale zawsze w takim przypadku wystawiany jest dowód walidacji (H.DW). Plik XML, w którym jest informacja o przyczynach odrzucenia.
Stworzyłem prosty program który rozwiązuje problem z marginesami dla przesyłek PUH. Poczta Polska waliduje PDF-y czy posiadają marginesy minimum 1,5cm.
Program posiada dwie funkcje:
Zmniejszanie zawartości PDF z zachowaniem formatu A4 (Gdy mamy PDF, który mam mniejsze marginesy i nie możemy wymazać treści, która znajduje się na marginesach).
Wymazywanie zawartości z marginesów (Gdy mamy PDF, który ma na marginesie artefakty (cienie pozostałe po skanowaniu), lub treść na marginesie nie jest dla nas istotna).
Opcja 2 została przetestowana, przechodzi przez walidację Poczty Polskiej.
--------------------- Opis programu z githuba ------------------------------
Pierwsza wersja testowa programu do edycji marginesów dla przesyłek e-doręczenia PUH (Publiczna Usługa Hybrydowa).
Program przetwarza wszystkie pliki PDF w folderze w którym się znajduje.
Program posiada następujące funkcje:
Zmniejsz PDF A4, tak żeby marginesy miały 1,5 cm (PDF jest pomniejszany)
Usuń wszystko z marginesów 1,5 cm (Wszystko co jest na obszarze marginesu 1,5cm jest wymazywane)
Ja jeszcze odkopię temat. Jest też problem podczas walidacji nazw ulic. Zgodnie z wymaganiami PUH długość nazwy ulicy to maksymalnie 35 znaków, natomiast w bazie adresowej niektóre nazwy ją przekraczają, co powoduje odrzucenie takiej korespondencji przez Pocztę Polską. Trzeba wtedy zapisywać niepełny adres w bazie EZD RP, ale chyba nie tak powinno to wyglądać, bo przecież użytkownicy nie będą liczyć znaków w dostępnych nazwach. Może to jakiś temat do rozmów NASK-Poczta Polska?
Wysyłałem ostatnio do NASK pytanie z krótką listą długich nazw ulic z wybranych miast. W odpowiedzi dostałem informacje, że takie rozmowy trwają. Póki co NASK zaleca wysyłkę PUH na długie ulice za pomocą skrzynki eDoręczeń (webowej) - bo tam można ręcznie wpisać adres.
Nie trzeba wysyłać PUH bezpośrednio ze strony eDoręczeń, wystarczy w adresie z długą nazwą odhaczyć “adres pełny” i wpisać skróconą nazwę ulicy. Wtedy od razu mamy w wysyłkach w aktach sprawy.
Jak radzicie sobie z raportem weryfikacji podpisu wygenerowanym w EZD jeśli marginesy nie są zachowane? Mamy taką sytuację na wersji jeszcze testowej (wersja A) gdzie marginesy na raporcie jak i na tabeli weryfikacji (potwierdzenie zgodności kopii z dokumentem elektronicznym) na wydruku są mniejsze (lewy i prawy) niż jest to dopuszczone w Regulaminie. Z uwagi na to że Poczta jeszcze nie generuje raportu weryfikacji podpisu, sami chcemy taki dokument dołączać do wysyłki ale obawiamy się, że przez te parametry przesyłki będą odrzucane. Wysłanie wprost ze skrzynki e-Doręczeń od razu zwraca komunikat o niezachowaniu prawidłowych marginesów. Czy wy też dołączanie takie raporty do swoich wysyłek? A może w wersji B jest to już poprawione?
Rozróżnijmy czy chodzi o raport z weryfikacji, czy uwierzytelnienie podpisu. Bo to są dwie odrębne funkcje.
My dołączamy uwierzytelnienie podpisu. Uwierzytelnienie ma prawidłowe marginesy i przechodzi przez PUH.
Jeżeli chodzi o raport z weryfikacji to ujawnia pesel osoby podpisującej i lepiej to ograniczać. Wiadomo, że jeżeli strona posiada ADE i otrzyma w naturalnej formie elektronicznej to ma dostęp do peselu.
Fakt, instrukcja nie jest prostym językiem pisana.
Trzeba napisać na wskazany adres email, aby zgłosić chęć wykonania takiego testu.
W otrzymanym pliku, należy wypełnić dane 10 przesyłek i efekt jaki chcemy uzyskać w związku z ich wysłaniem. Są podane propozycje i jak wypełnić tabelę.
Musi być zainstalowana wersja testowa INT.e-Doręczenia w wersji testowej EZD RP.
Po wypełnieniu tabeli w pliku należy odesłać plik na podany adres email.
Mam nadzieję, że choć troszkę rozjaśniło.
Też się przymierzamy
Czyli jednostka będąca użytkownikiem EZD RP (niezależnie czy w usłudze SaaS czy system ma na własnych serwerach) nie ma potrzeby realizowania takiego testu?
No to powiem z praktyki, że największe problemy sprawiające użytkownikom to trzymanie się marginesów (błąd HV0007). Tu dochodzi do największej liczby odrzutów. Dlatego trzeba w organizacji wdrożyć obowiązek korzystania z szablonów z prawidłowymi marginesami.
Sporadycznie problem jest orientacją poziomą, ale to rzadkie przypadki.
Ale w 99% przypadków (a korzystamy z tego już prawie dwa lata w pełni i na maksa) to działa bardzo ładnie. Użytkownicy chwalą sobie wygodę.
Statystyka procentowa wysyłek (od stycznia do końca września) u nas:
Po wstępnej lekturze Instrukcji wnioskuję, że w tym teście jest istotne, oprócz walidacji dokumentu (wstępny test, że system przyjmie marginesy musi być wykonany wcześniej) sprawdzenie dowodów końcowych, jak będzie wyglądało doręczenie stronie, a jak informacja o awizowaniu, itp.