EZD RP podpisuje DOCX raz zmieniając na PDF, raz pozostawia DOCX

Dzień dobry.
Od dłuższego czasu borykamy się z następnym scenariuszem.
Kierownik komórki organizacyjnej otrzymuje w EZD RP dokument do podpisu.
Podpisuje go z użyciem podpisu od KIR z kartą Graphite (wszyscy u nas mają takie podpisy). Mostem między komputerem, a EZD RP jest Nask Desk (wcześniej FileMonitor i problem ten sam).
Sama operacja podpisywania przebiega bez błędów, w części przypadków plik docx prawidłowo zmienia się w PDF, a w części pozostaje docx. Niestety EZD RP oznacza plik jako podpisany, pozwalając wysłać pismo do odbiorców, mimo, że dokument nie jest PDFem.
Z góry dziękuję za pomoc i sugestie w rozwiązaniu problemu.

Czy to jest losowo? Czy też może regularnie od części podpisujących wychodzi PaDES, a u drugiej części XaDES?

Dzień dobry,

co do zasady - transformacja pliku MS Word do PDF (podpis typu PADeS) nie jest absolutnie konieczna ale bardzo pomocna (daje pewność nienaruszalności treści dokumentu). Skutek prawny wywołuje bowiem certyfikat podpisu elektronicznego związany z pismem.
Dla porównania - pliki podpisane jako XADeS pozostają nadal edytowalne (format DOCX) a są podpisane.

Proszę sprawdzić jaki profil podpisu macie Państwo ustawione ogólnie na kontach lub jaki profil podpisu wskazują pracownicy, tworząc zadanie “Do podpisu”.

P.S. Problem będzie, jeśli mimo ustawień system sam “przeskakuje” Państwu między profilami albo miesza podpisy/w ogóle (nie-) podpisuje.

Miłego dnia.
Tomasz Skwarka

Dziękuję za odpowiedź. Losowo.

Panie Tomaszu, dziękuję za odpowiedź. Profil jest na “sztywno” PADES.

To oznacza, że system źle reaguje podczas podpisu.
Albo jest to związane z samym podpisem (choć EZD RP obsługuje podpisy wydawane przez KIR) albo jego sterownikiem lub aplikacja NASK-DESK.

Proponuję wysłać zgłoszenie o błędzie do helpdesku NASK-u.
Podajcie Państwo dane techniczne podpisu jaki otrzymaliście z KIR-u jak również logi z samego EZD jak przebiegały podpisy.

Pozdrawiam.
Tomasz Skwarka

Dziękuje, zgłaszamy więc do NASK.
Wszystkiego dobrego!

1 polubienie

Główna z przyczyn jest znana. To brak czekania na otwarcie pliku i komunikat o podpisaniu z Nask.Desk. Po komunikacie należy poczekać np. parę sekund. Należy dać programowi czas na odesłanie pliku na serwer. (W małej części przypadków przyczyną jest zbyt szybkie przejście do kolejnej akcji z dokumentem np. odesłanie do osoby nadsyłającej pomimo informacji o ukończonej akcji. Podejrzewane jest np. błędne kolejkowanie na serwerze.).

Dzień dobry,

tak, to może być właśnie to!
W moich testach (szybkie ruchy/brak czekania) faktycznie system wariował.
@robert.bronk_gd Proszę spróbować zasymulować u siebie takie działania. Ciekawe czy też Wam tak wyjdzie?

Pozdrawiam.
Tomasz Skwarka

Szanowni,

skoro używacie aplikacji wspierającej (NASKDESK) do podpisywania dokumentów to ta aplikacja wywołuje skonfigurowany w systemie EZD podpis kwalifikowany, a następnie powoduje zapisanie przekształconego dokumentu (z word na pdf) w systemie EZD. Proponuje cierpliwie poczekać aż aplikacja wspierająca zapisze dokument na serwerze - pisał o tym ArturH. Szybkie działanie w niczym wam nie pomoże - warto cierpliwie zaczekać kilka sekund aż pojawi się stosowny komunikat.